söndag, januari 28, 2007

Skiddag.

Det var något som ringde. Långt borta. Fast det kom in i min dröm. Det slutade inte ringa. Jag fattade ingenting. Varför skulle det störa mig just nu, mitt i drömmen, mitt i sömnen? Jädrans ringande! Det blev tyst. Jag log. Fick sova vidare. Mmmm. Gottade mig under det varma täcket och somnade in på bara några sekunder. Men inom något som kändes som sekunder började ringandet igen. Jag förstod att det var något som var på gång för den ringande melodin kändes bekant: Väckarklockan! Snabbt stängde jag av den, liksom jag tydligen gjort 10 minuter tidigare. Hjärnan vaknade. Varför ringde klockan idag? Jag som var så trött. Just det: Söndag = SKIDOR!!!!

Rullade ur sängen med röda trötta ögon, hoppade (nåja, nu överdrev jag, men det lät bra) i understället, åt min banan-gröt, mötte en lika trött lägenhetskompis i köket och så gav vi oss iväg!
Solen var på väg upp. Himlen var helt rosa. Bergstopparna ljust lila. Åkrarna vita. Underbart vackert, som ett vykort. Vi körde under tystnad. Lyssnade på den schweiziska radion som utlovade en solig dag med några minusgrader. Kunde det bli bättre?

Strålande solsken hela dagen. Nypistade backar, något isiga men mest fulla av lätt nysnö. Middag i solen på en av restaurangernas terrass, kaffe i snöbaren. Solen värmde. Skidorna gled mjukt fram längs pisterna och halkade på ett och annat isparti framåt eftermiddagen. Det kryllade av glada människor i både pister och köer: Vintern hade ju äntligen kommit till Schweiz och vad gör man en ledig söndag om inte åker skidor!

Det enda som kunde blivit bättre var musiken i Snöbaren: kass, jobbig, klämcheck tysk schlager på hög volym. Men, vad sjutton, det är ju ändå så att man vill känna att man är i Alperna och bara har 1 timmes färd för att avnjuta en sådan härlig skiddag!

2 kommentarer:

Ica sa...

först läste jag skitdag, och blev orolig, för det sa du inget om igår. Sen kom jag fram till att ahaaaa...skidor. Låter faktiskt helt underbart, ja, utom schlagern då. Kom på massa intervjufrågor när jag skulle sova igår ;)
Jag vill ut och åka pulka, men det är ingen annan som vill. Gruff. Kramar på dig!

Anonym sa...

fan Malin. Du är ju duktig pa att skriva. Sätt i gang den där boken nu. Du har garanterat en läsare i alla fall. :)