söndag, juni 03, 2007

Slängas?

Söndag morgon. Kartongerna från flytten var uppackade redan i måndags. I onsdags slängdes allt som rensats ut. Det var mycket och det känns så skönt. Ett hett tips: rensa regelbundet. Jag ställde mig frågan inför varenda plagg i min garderob: Använder jag denna? Svar ja: Häng in i garderoben. Svar nej: skänk. Resultatet blev ett helt sopberg.

Jag insåg att vissa saker var lättare att slänga än andra. IKEA saker är lättare. Varför? Jo, för svarar man nej på frågan: använder eller behöver jag denna, så kan man med gott samvete skänka IKEA saken eftersom den inte är dyr och aldrig har något särskilt andra handsvärde. Det är värre med saker man köpt i en unik butik och därmed även har en relation samt ett minne till. Likaså med vykort och brev som man fått av vänner och bekanta. De är ju hur värdefulla som helst och får inte slängas.

Men mest värdefullt av allt är ändå mina dagböcker. Mina minnen. Mitt Liv och Mina Tankar. Jag har kommit fram till att deras förvaringsplats (en ful gammal kartong) måste uppgraderas. Dags för ett kassaskåp?

Lägenheten är alltså funktionell men mycket kvarstår ändå; lamopr, tavlor, gardiner, växter, dvs sakerna som gör atmosfären. Fast jag måste erkänna att jag trivs här i vår lägenhet såsom det är nu också, det gjorde jag även medan flyttkartongerna stod staplade längs väggarna. Det är mysigt och hemtrevligt där jag lufsar runt i min morgonrock och mina fårskinnstofflor (jo, det var lite kallt idag, ca 17 grader..).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, man måste rensa annars blir det till slut att sakerna äger dig och inte tvärtom. Instämmer även att man inte kan slänga vykort och brev osv, sånt med en massa minnen. När jag läste detta kom jag osökt att tänka på en sak som du äger/har ägt, en viss svart "italiensk" märkesväska inköpt i London... Här snackar vi minnen! Ojojoj! Fast jag förstår om du har slängt den, kvaliteten var kanske inte den bästa...!

Kram!

Malin Tångefjord Basse sa...

Haha Petra, ja den fina Prada väskan åkte ut för ett tag sen. Vi får komma ihåg detta minne och Patsys kommentar!
Kul att se en kommentar från dig! Kram