måndag, november 26, 2007

Höger-Vänster

Ibland är inte livet så tokigt ändå.

Igår läste jag något som fick mig att skratt högt. Det handlade om den högra och vänstra hjärnhalvan. Vilka influenser de olika båda delarna har!

De spelar mot varandra ibland och hjälper varandra ibland. Den vänstra delen kan ta överhand och kräva en logisk, kontrollerande, förnuftig och matematisk person som gillar att känna sig duktig, medan den högra kör den mer avslappnade stilen, på magkänsla, rörigt skrivbord och kreativitet.

Det som fick mig att skratta högt var hur jag delvis jobbar med planering, men är en person som helst gör impulsiva saker på helgerna och inte gärna bokar upp mig. Går man förbi mitt skrivbord om dagarna så ser man ett kaos av papper, som jag varje kväll samlar ihop till en hög för att få det att se ordningssamt ut, så som jag tänker mig att en planerare borde organisera sitt skrivbord. Jag försöker organisera mig alltsom oftast och till detta hör: nya block och pennor, kalendrar, post it lappar osv, just för att börja om strukturen från början och skapa ordning. Det är liksom lättare då och det är en sån jäkla härlig känsla. Likadant så älskar jag att stryka över mina to-do list och slänga halvskrivna papper. Sån befrielse det är att bli av med papper från ett stökigt skrivbord!

Har man en bestämd morgonrutin varje morgon, så är man vänsterstyrd. Men å andra sidan- hur många har inte ett schema varje morgon för att hinna med allt som måste göras samtidigt som man vill sova så länge som möjligt..? Särskilt nu när mörkret smyger runt utanför fönstrena, morgon som kväll. Här inne skiner ljusens värme upp från kaminens öppning. Den röda julstjärnan skapar stämning. Tror varken den är höger eller vänsterstyrd. Den står mest still och är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra, du är tillbaks! Har saknat dig!! Tycker det är väldigt fascinerande med höger och vänster hjärnhalva, kolla in den här sidan
http://changework.wordpress.com/2007/11/04/test-av-hjarnan-dominans-i-hoger-eller-vanster-hjarnhalva/
I början fick jag henne bara att gå motsols, men nu växlar hon hela tiden.
Ha en skön första advents helg, stora kramar

Anonym sa...

Hej Snoppmia :) Vad roligt att du inte gett upp hoppet om min blogg. Vilken fascinerande bild du länkar till. Hon roterade enbart medsols för mig, tills jag tittade lite åt sidan och på något skumt sätt ändrade hon håll. Har inte ringt dig på länge nu du.. kanske kommer ett fyllesamtal snart! Det var ett år sedan vi var i Brasilien och drack Caiprinhas. Saknar dig och önskar dig också en skön adventshelg. Många kramar till dig