fredag, februari 22, 2008

Tips

Min senaste läsperiod började den 5e januari, da jag lanade en bok fran min kära syster. Bokens namn: Flyga Drake. Under flygresan ner till Schweiz efter juluppehallet började jag drömma mig bort i denna bok. Det var (och är fortfarande om Khaled Hosseini inte ändrat nagot) en helt underbar bok som jag inte kunde släppa taget om. Den säger en del om livets sanningar och beskriver även ett land och liv som är langt borta fran min värld, men som jag gärna vill veta mer om.

Därefter tog jag mig mod att läsa Den allvarsamma leken (Hjalmar Söderberg), som jag pabörjade för ca ett ar sedan, men som jag da aldrig kom igenom. Texten är högtidligt gammaldags och innehallet har helt klart ett budskap. Det handlar om en djup kärlek mellan en kvinna och en man, som under stulna timmar far lov att leva (kärleken alltsa). Den sanna kärleken i detta otrohetsdrama slutar i mina ögon olyckligt, vilket kanske i de flesta verklighetsrelaterade otrohetshistorier oftast är resultatet. Boken inger inget hopp om happy endings för otrogna älskande, vilket bör ses som ett viktigt budskap.

För att inte blanda ihop böcker läste jag sedan Jens Lapidus Snabba cash. Boken beskriver en värld i Stockholm som känns enormt langt borta fran mig, men som existerar och därav ger denna bok dess styrka. Nagot förutsägbar och en bok där jag inte alls känner igen mig, vilket far det att krypa i mig när jag ser hur andra människor agerar samt vilka grymma människor det faktiskt finns.

Nästa offer var Simon och ekarna (Marianne Fredriksson). Ett fint skildrat relationsdrama, som tar upp klasskillnader under krigstider. Jag älskar de flesta av Marianne Fredrikssons böcker och denna var inte ett undantag. Den skildrar känslor pa ett betagande sätt.

Nu har jag precis avslutat Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafon, en bok jag hade nagot svarare att komma in i, men som efter 100 sidor blev intressant och som jag under de sista 150 sidorna inte kunde lägga ifran mig. En fantasifull bok innehallande manga personer och en idérik historia.

Det har varit tva lyckosamma och underhallande "läsmanader" som gett mig mycket!

Ett litet tips till om ni vill skratta: Ga och se "The Darjeeling Limited"! Jag och resten av den lilla biosalongen lag dubbelvikta av skratt.

Inga kommentarer: