fredag, mars 30, 2007

Perioder i livet.

Livet går i vågor. De rullar upp för stranden; vissa långsamma, dryga, njutningsfyllda - andra snabba, korta, stressiga, ofullständiga. Ibland ligger havet still, liksom livet. Ibland blir dagarna regelbundna liksom vågorna som sveper upp på stranden, dag ut och dag in, månad efter månad, år efter år.

Jag har drivit på en lång våg en period nu. En period utanför det verkliga livet. På måndag börjar jag mitt nya jobb på Johnson & Johnson (ja, jag har fått mailet om deras termometrar som personligen testas i deras kvalitetslabb ;-) och nej, det är inte där jag ska jobba). En ny period börjar alltså, vilket betyder att min förra period av mitt liv nu är slut. Dags för reflektion. Vad har varit bra? Vad har varit dåligt? Vad har jag lärt mig? Kanske dags att skapa en "Malin AB bok" (inspiration från viss konsult i Stockholm) där jag reflekterar.

Idag vill jag reflektera över min semester i Sverige där jag mötte mina underbara vänner och familj. Vissa kommentarer har lagts över att min semester var ett enda "kringåkande" och ja, i viss mån stämmer detta. Men det är jag som valt att bosätta mig utomlands och därmed tagit bort möjligheten för eftermiddagsvisiter. Alltså är det upp till mig att behålla kontakten och se till att besöka/våldgästa nära och kära när jag är i Sverige. Jag medger att det är ett pusslande och en aning ansträngande, men ack, det är verkligen värt det.
Sen visar det sig givetvis i längden vilka som förblir vänner och vilka som hamnar i kategorin bekanta.

Jag har insett hur berikande det är att besöka folk hemma i vardagen. Det ger en inblick i hur andra lever sina liv. Efter att ha bott själv under många år, så har jag skapat mig vissa rutiner och vissa sanningar som jag tror är bäst. Genom att se hur andra har det inser jag att det faktiskt finns andra sätt att leva och andra sätt att spendera en vardagskväll på, som faktiskt är minst lika dejlige som mina vanor. Fram för att bo hos vänner och bekanta! Och ja, ni är välkomna att besöka och bo i min vardag när som helst.

Nu är det dags för mig att ta mig upp på Uetliberg med utsikt över Zürich och reflektera, promenera, andas in och njuta av den här perioden i mitt liv som nu är till ända.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter behagligt. Ett avstamp inför det nya. Hälsa utleiberg från moi=)

Anonym sa...

Så gott att vi kunde ses. på en bänk på sergels torg, i all enkelhet men det är så det är med vänner - enkelt och gott. ha det bra på Johnson. Vi höres.
Kram

Malin Tångefjord Basse sa...

Asa: jag hälsade uetliberg frün dig üsa. jag gick precis samma väg som vi gick för ca ett ür sedan, fast jag gick samma väg tillbaka istället för att ta kabinbanan ner :) fina glasögon du valt ut!

Lopo: ja, det var jättetrevligt att se dig igen. tänka sig att det var ett helt ür sen sist. ha det bra pü sockerbruket och kläm üt BA06 om du kan ;)

Anonym sa...

Så nära men ändå så långt borta... ja, du såg ju iallafall söder..;-) Hade behövt dig med ute på lördagskvällen, inte varje kväll som man springer på guds gåva till kvinnorna.. ;-) Hade en härlig helg med tjejerna och hade vi kunnat lösa att ses hade det varit pricet över i:et men vi får fortsätta försöka. Stora kramar

Malin Tångefjord Basse sa...

Mia: det var visst längre från Alvik till söder än vi trodde...ja, det var synd att vi inte sågs, men nästa gång så! om jag får ledigt från mitt nya jobb i sommar, så tänkte jag ta en tur till västkusten och DÅ får vi se till att ses. Håll mig uppdaterad angående alla godingar du ser, pratar med och ber om telefonnummer från... ,-) kram