lördag, april 18, 2009

Lördagmorgon i Bonstetten

Jag har blivit uppmanad att uppdatera min blogg med anledning av att jag är så långt borta från Sverige och detta lilla redskap sägs göra avståndet lite kortare. Om detta ska gälla bör jag vara mer personlig.

De e mycke nu! Många fantastiskt roliga saker:
1. Bostad på landet (fast ändå nära Zürich). I början av detta år fick vår lilla by, Bonstetten, sin 5000e invånare. I byn finns: 2 restauranger, 3 mataffärer, 1 bageri, en second hand affär för barn, 1-2 "trädgårdsbutiker", en textil/smycke affär, en krims krams affär, en take away pizzeria, dagis, tågstation, ibland en liten husvagn som säljer grillade kycklingar och sist men inte minst en post (Jens- de pratar om att lägga ner den och som du vet vore ju detta faktum förfärligt; Bonstetten vore på långa vägar inte SÅ bra om inte posten fanns kvar ;-) Ytterligare en sak som bör nämnas är: Turbinmuseet! Vi har ännu inte besökt denna sevärdhet men förmodar att det är av hög klass! På lördagar cirkulerar även en "Güselbuss" dit man kan gå och slänga kartong, glas mm - helt gratis. Eftersom gratis är gott gillar vi denna tjänst.
Pizzerian invigdes av oss i torsdags. Man ringer alltså och beställer. I en lokal utan sittplats för gäster bakas det flertalet pizzor varje kväll. Dessa körs ut till byn med jämna mellanrum. Om man är riktigt hungrig går det fortare att köra ner och hämta sin pizza. Det senare alternativet var viktigt för mig, då det denna premiärkväll inte kunde väntas 30 minuter på en hemkörd pizza, utan måstet fanns där att få en pizza inom 15 minuter.

Vi nöjer oss med punkt 1 denna tidiga lördag morgon. Förstår inte att jag ska vakna så tidigt (7.10) en lördagmorgon och inte kunna somna om. Kan bero på en igentäppt näsa och en kurrande mage, alternativt ett litet pyre i magen som jobbar väldigt aktivt på att träna sina ben och armmuskler genom otaliga boxningar och slag mot min mage. Oavsett anledning, så känner jag mig nöjd när jag sitter här i ottan och ser ut över blommande tulpaner (säkert hela 5 stycken! )och några andra blå blommor, buskar, en betongmur och en sol till hälften täckt av moln. Min yoghurt med müsli är uppäten, lite Tropicana finns kvar i juiceglaset (mums) och magen kurrar inte längre. Sparkarna har som tur väl är inte försvunnit. Det är väl dags för pyrets morgongymnastik.

Ha en fin lördag!

1 kommentar:

Bror Jens. sa...

Jag blir mycket bekymrad över postens framtid. Frågan är om jag inte ska komma ner omgående och se ifall jag kan styra upp det där... :-) Ska grunna på saken.

Vad gäller Turbinmuséet...ja... det KAN bli så att jag ställer in deltagandet på bröllopet och istället lägger tiden där. Känns mer relevant på nåt sätt. ;-)