måndag, januari 18, 2010

Matlista

Det måste ju vara en bra lösning på ett vardagsproblem: Fixa en matlista, med alla måltider man brukar äta!! När den dagliga frågan då uppkommer, som ofast innan inhandlingen i matbutiken: "Vad ska vi äta?" så tar vi fram listan och väljer några rätter som passar oss just då.

Frågan är hur många rätter listan måste fyllas med för att verka tillräcklig. Tillräcklig i den mening att det aldrig, i stort sett i alla fall, blir långtråkigt. Vill undvika känslan: det där åt vi ju förra veckan, förrförra också för den delen. Detta borde betyda att listan måste innehålla minst 21 rätter. Varför inte säga 30 rätter, så att man klarar sig i en månad utan att äta samma rätt? Men, då tillstöter ytterligare ett problem i mina ögon: Inte vill jag äta samma mat varje månad, dvs en månadsmatlista som upprepas 12 gånger om året?! Hm, 60 rätter känns mer lagom.

Alternativt 45 rätter och 7 rätter som ska improviseras per månad (*2=15, dvs totalt 60 rätter). Det låter lagom. Än så länge har jag 24 rätter, varav en är ägg och bacon, som jag ju egentligen inte räknar till en riktigt måltid. Men, låt gå då, tills jag fått ihop mina 45 rätter!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som om du håller på att skriva en kokbok.
kram sp

Anonym sa...

Det där har jag också försökt! Det är inte det lättaste! Ps. Skicka gärna listan till mig när du är klar ;)

Kram Åsa

Anonym sa...

hehe, kokbok...får nog öka andelen nya recept om den ska bli intressant..

lovar skicka den Åsa- vi kanske kan slå ihop våra listor och så får vi den där kokboken? :)

kram malin